2006/05/11

It's not you, it's me

Viime lauantaina minuun iski äkillinen tarve kutoa jotain kesäistä. Ulkona oli ihana ilma, ja molemmat keskeneräiset työni (Brier ja Dawn) olivat tummanharmaita ja kaikkea muuta kuin sopivia keveään kesäkutomismielentilaani. Niinpä siis suuntasin kiireesti paikalliseen lankaliikkeeseen soma pieni toppimalli mielessäni, ja toiveissa löytää jonkin muun väristä lankaa kuin tummanharmaata.

Last Saturday I had a sudden urge to knit a summer tank. It was so nice and sunny outside, and my current projects (Brier and Dawn) were both dark grey and not suitable for my summer knitting mood at all. So, I rushed to my local yarn shop with a cute little pattern in mind, hoping to find yarn in some other colour than dark grey.

mandarin petit

Niinpä – mutta kaikki vihreät olivat jotenkin väärän värisiä, eikä mukavia luumunsävyjä tai ruskeitakaan löytynyt, joten musta oli ihan oikeasti ainoa mahdollinen vaihtoehto. Ja lanka piti tietysti saada heti mukaan.

I know – but all the greens they had were just not right the right shade, and there were no nice purples or browns – black was really the only possible choice I had. And I had to buy the yarn right away.

foxy ja langat

Olin päättänyt neuloa Foxy-nimisen topin Rowanin lehdestä numero 27. Nyt minulla oli siis lankaa, puikot ja ohje nenäni edessä, ja sitten into lopahti. Foxy näytti tylsältä.

I had decided to knit Foxy from an older Rowan Magazine (number 27). I had the yarn, I had the needles, and I had the pattern – and suddenly I didn't want to knit it anymore. It looked boring.

orangina alku

Vedetään hihasta suunnitelma B: Orangina. Kuka muistaa, mitä tapahtui edellisellä kerralla, kun erehdyin kokeilemaan tätä mallia? Hyvin ei käynyt nytkään. Kun viimein löysin langalle ja ohjeelle sopivan puikkokoon (kolmannella yrityksellä), olin jo päässyt yli kesäneulevillityksestäni. Lanka kerälle, kerä pussiin ja ja pussi syvälle lankakaappiin.

Plan B: Orangina. Do you remember, what happened the last time I tried to knit it? I was not very successfull this time either. When I finally got gauge (on third attempt) I wasn't feeling the love anymore. It was not the pattern, it was not the yarn, it was me. Maybe me and summer knitting are just not meant to be.

estonian socks alku

Tänä kesänä aion siis kutoa sukkia. Ensimmäisenä ihanilla 2,25 mm:n ruusupuisilla puikoillani on Estonian Socks -nimiset sukat Nancy Bushin Folk Socks -kirjasta. Täydellistä. Ja jos joku haluaa ostaa kuusi kerää mustaa ohutta puuvillalankaa, ilmoittautukoon allekirjoittaneelle. :-)

So this summer I'm gonna knit socks. What you see here is the beginning of an Estonian sock from Folk Socks. I'm knitting it with my lovely 2,25 mm rosewood needles and enjoying every moment. Anyone interested in buying six balls of black cotton yarn? :-)